Konstantinos Kavafis: BARBAAREJA ODOTELLESSA

Mitä me kaikki odotamme tungeksien agoralla?

– Barbaareja, joiden pitäisi tulla tänään.

Miksi senaatissa kukaan ei tee mitään?
Miksi senaattorit istuvat, eivätkä säädä lakeja?

– Koska barbaarit tulevat tänään.
Mitä lakeja senaattorit säätäisivät?
Tultuaan barbaarit kyllä säätävät lait.

Miksi keisarimme tämä aamuna nousi niin varhain
ja miksi hän istuu kaupungin pääportin luona
valtaistuimella, juhlallisena, kruunu päässä?

–  Koska barbaarit tulevat tänään,
ja keisari odottaa siellä
ottaakseen vastaan
päällikön. Hänellä on pergamenttikin
valmiina tälle annettavaksi. Siihen on
kirjattu jos millaiset nimet ja arvonimet.

Miksi molemmat konsulit ja preetorit ovat liikkeellä
punaiset togat, kirjaillut togat yllä? Mitä varten
heillä on ametistirannerenkaassa ja sormissa
noita kirkkaasti säihkyviä smaragdisormuksia?
Miksi he tänään ovat ottaneet mukaan kallisarvoiset
hopealangoin, kultalangoin taiten juotetut keppinsä?

– Koska barbaarit tulevat tänään:
tuo kaikki on omiaan häikäisemään barbaarit.

Ja mikseivät etevät kaunopuhujat ole tapansa mukaan
pitämässä puheitaan, sanomassa mitä heillä on sanomista?

– Koska barbaarit tulevat tänään
ja heitä pitkästyttää kaunopuheisuus ja puheenpito.

Mistä yhtäkkiä nousi tämmöinen levottomuus
ja hämminki? (Ovatpa menneet naamat totisiksi!)
Miksi kadut ja torit tyhjentyvät nopeasti,
miksi kaikki menevät kotiin noin miettiväisinä?

– Koska on ilta, eikä barbaareja kuulu.
Rajalta on tullut väkeä, sanovat
ettei siellä ole enää barbaareja.

Ja nyt, miten käy meidän, kun ei barbaareja ole?
Nuo ihmiset olivat sentään jonkinmoinen ratkaisu.

( lisäys 2011: )

Mistä barbaarit siis tulevat?
Tulevatko barbaarit Säätytalolta?
Miten käy meidän, jos hallitusohjelmaa ei synny?

* * *

Runon suomennos Tuomas Anhava, julkaistu kirjassa Barbaarit tulevat tänään, Otava 2005.

* * *

Kuten lukija huomasi, 1898 kirjoittamassaan runossa Kavafis kuvaa Tukholman syndroomaa. Siitä runon ajankohtaisuus Suomessa tänään.

Kirjan esipuhe selittää:
”Koko mainio tilanne näyttää ihmisten merkillisen luonnon, miten alttiita he ovat heittäytymään mukaan asioihin jotka laajemmin tarkastellen ovat täysin heidän etujensa vastaisia ja miten mikä hyvänsä korea näytäntö tai katselmus ilahduttaa heitä… eikä ihmisille jää muuta kuin tyhjä ja nolo olo.”