Suorat lennot Eurooppaan on turvattava, toistelee Heidi Hautala eduskunnassa ja televisiossa. Millä valtuuksilla Hautala näin vaatii tai käskee Finnairia?

Sen sijaan Finnairin hallituksen vaihtumisessa ei ole mitään poikkeavaa, se tapahtuu normaalilla yhtiökokousmenettelyllä. Hyvä vaan että valtio (56 %) valmistelee valintoja etukäteen kuten nimitystoimikunnilla on tapana.

Hautala kertoi eduskunnalle, että Finnairin pääomittamiseen ei löydy rahaa. Samaan aikaan Outokumpu-yhtiölle haetaan miljardi euroa uutta osakepääomaa ja vieläpä Suomesta. Valtion Solidium, Kela ja Ilmarinen ovat sitoutuneet merkitsemään osakkeista 37 % (370 miljoonaa). Rahaa siis löytyy. Syntyy vaikutelma, että Heidi Hautala ei kerro eduskunnalle aitoa totuutta.

Miten ja milloin valtio on päättänyt Euroopan suorien lentojen turvaamisvaateesta? Onko asiasta päättänyt eduskunta, valtioneuvosto, ministeriö, omistajaohjaus vai Heidi Hautala tässä ja nyt?

Onko yhdellä omistajalla (olkoon 56 %) oikeus sanella liiketoiminnan yksityiskohtia? Mikä on muiden omistajien tai vähemmistön turva tai perustuuko sanelu yhtiöjärjestykseen? Euroopan lennothan voivat viedä Finnairin myös konkurssiin. Kaikki omistajat menettävät rahansa yhden omistajan erityispalvelun takia. Eikö tällaisen omistajan olisi fiksua maksaa erilliskorvaus lisäpalvelusta?

Osakeyhtiön päätännässä on selkeä porrastus. Samoin valtiolla on päätöksentekoporrastus. Hautala pomppii portailla kuin hyppynarua hyppisi. Minkä tahansa maankolkan lentojen kysyntä ja tarve ovat enemmän operatiivista liiketoiminnan suunnittelua ja markkinatutkimusta.

Hautalan puolue on vuosikausia hyökkäillyt kotimaan lentoliikennettä vastaan. Nyt hän esittää itsestään selvänä vaateen Euroopan suorien lentojen turvaamisesta. Kuka ja millä perusteella sanelee, kuka saa lentää ja mihin saa lentää. Miksi suorat lennot Manchesteriin ovat arvokkaampia kuin lennot Ivaloon? Entäpä jos 10 vuoden päästä Ivalo onkin Finnairin kultajyvä toisin kuin Manchester.

Olisiko kyse siitä, että vuosikymmeniä Eurooppaan lennellyt EU-eliitti haluaa säilyttää mukavuutensa: viinilasin jälkeen makea torkahdus Finnairin ykköstuolilla taksin jo Vantaalla odottaessa, laskun maksaa EU. Ei väliä vaikka suomalaisvarallisuus, lentoyhtiöt ja muut murenevat.

 

Rinnastus Outokumpuun

Finnairin tarinaa voi verrata Outokumpuun. Vuosikymmeniä Outokumpu oli kansanläheinen valtionyhtiö, se etsi ja löysi malmeja, kaivoi niitä ylös kohtuullisin menetelmin, tuotti kansalle leipää, kehitti maailmankuuluja menetelmiä (liekkisulatus). Sitten yhtiö mieltyi seikkailuihin, heitti valtion lähes ulos, hylkäsi kuparin ja nikkelin, ryntää maailman teräksiseen kärkeen. Kruppikin jää jo toiseksi, tosin ei omistajana. Tohinassa aiempi toimitusjohtaja sai lähteä, niin myös varatj. Uusi tj sitoutetaan osakepotilla, jonka arvo vastaa Finnair-Vehviläisen piilobonusta. Osakkaille, yhtiökokoukselle ja yleisölle sitoutus on kerrottu. Outokummun näkymät kuulostavat yhtä hyviltä kuin TJ Groupilla vuonna 2000. Juuri nyt kansalta kerätään miljardi euroa osakeannissa. Ne jotka ostavat tai ovat ostamatta uusia osakkeita päättävät jaloteräsidean toteutumisesta. Heidi Hautalaa ei tarvita kertomaan liikeidean oikeellisuutta. Draivia ja yritystä Outokummussa juuri nyt on, myös kansan puoleen kääntymistä (lompakolle). Kutkuttavan jännittävää positiivisessa mielessä. Mutta jos maailman kirjat huonosti heilahtaa, niin Soneran ja Enson kohtalo häämöttää.

Opettaisiko tämä jotain Finnairille?

Tästäpä tulee mieleen: meistähän voisi itse kukin tarjoutua Finnairin hallitukseen. Lähetetään tämä tiedoksi Heidille.

Mainokset