Anne Bernerin firma Vallila Interiör teettää kankaansa ja mattonsa Turkissa. Ostajina meillä kansalaisilla ei ole tietoa, millaisissa oloissa, millaisella työvoimalla ja millä palkoilla kankaat ja matot valmistetaan.

Markkinataloudessa kuluttajan valinnat (preferenssit) ovat Jumalan sana. Kuluttajan valinta ratkaisee tavaran kysynnän.

Pelkästään se, että emme tiedä Bernerin kankaiden ja mattojen valmistusoloja, voi olla kuluttajan kielteisen ostopäätöksen peruste. Kuluttaja voi tehdä ostopäätöksensä millä tahansa muullakin perusteella, esim. firman moraalin tai firman johtajien ja omistajien muun toiminnan perusteella. Valinta on kuluttajan subjektiivinen oikeus sekä markkinataloustieteen perusaksiooma.

Juha Sipilä kertoi eilen että hän ei kuuntele kritiikkiä. Opposition näkemyksiä hän piti käsittämättöminä. Bernerillä on Sipilän 110-prosenttinen tuki. Mitä pahaa yhtiöissä on, Sipilä kysyi.

Ei tarvitsekaan kuunnella. Kuluttajina me olemme suvereeneja emmekä kenenkään kuuntelun tarpeessa.

Mikään ei estä meitä kuuntelemasta sisimpäämme ja laittamasta Vallila Interiörin kankaat ja matot ostoboikottiin.

Hyvin voikoon markkinatalous.