* * * PÄIVITYSVIIVE – ETUSIVU AJAN TASALLA * * *

Vaalien kasvattava olemus – tai sen puute

Tästä voisin kirjankin kehitellä

Juna hiljaista miestä kuljettaa, määränpää on siirtotyömaa

Helsinki on keisarien Rooma, Suomi on Pompeji

Jaakko Hämeen-Anttilasta Helsingin pormestari

”Suomen kansaa ei ole olemassa”

Minna Canth, näyttelijä Cecile Orblin ja Anton Tsehov

Tampereen Eteläpuisto ja Helsingin Kamppi – miksi Juha Leiviskä ei kelpaa

Saksan Sandra Hüller – heidänlaisissaan on maailman tulevaisuus

Yle ja TV-ala vajoaa. Olisinpa syntynyt saksalaiseksi

Saara, yliopisto ja Alvar – mitkä kaksi Aaltoa ovat humpuukia

Lauri Viita, minä ja Mirkka Rekola

Kukkenheim-satu – globaalien ajatusten avaruus

Skeptisismi-kirja opettaa epäilyn filosofiaa

Riikka Pulkkisesta ja Engelin kaupungista – vallattomia mietteitä

Ylen kulttuuriuutiset tyhjää täys. Missä Jari Tervon messupuhe?

Ideauutiset 29.9.2016

Ideauutiset 26.9.2016 (muistiinpanoja seminaareista, tapahtumista)

Kännykkä – disconnecting people

Sivistystä kaiken maailman johtajille – arabien opit Suomelle ja maailmalle

Maailma nousee satujen voimalla, niin myös Suomi

Mitä he Venäjällä kaipaavat

”Sisäisesti kaunis ihminen ei voi olla kuuliainen”

Suomi tarvitsee Marjatta-sinfonian

Henkinen ilmapiiri Suomessa seisoo (Kiasma, Maxxi, Mannerten synty)

Hyvä Aleksis (Kivi)

Moitteita Sofi Oksaselle, Turun kirjamessuille ja Helsingin Sanomille

Politiikan kieli on populismia

Rap-musiikki ja Helsingin poliisi

Jenufa – kypsyyden teema opiksi Euroopalle

Maailma on liikettä, olemmeko me

Maailman kulttuurit – oppimista Suomelle

Syyllistäminen leviää  –  onneksi elokuva pelastaa

Ranskalaisia fragmentteja – pysykää uskollisina vieteillenne

Onko kukaan arvioinut Äärioikeisto Suomessa -kirjan sisältöä?  (mitä on moderni)

Ketkä Suomessa ylistävät väkivaltaa

Ymmärrys, runous, maailmankuva – uuspapistoa paetessa

Micael Agricola, tule ja kohtaa meidät

Tiedelähtöinen vai talouslähtöinen Eurooppa?

Jouluateria, maha pullottaa

Kuka sijaa seimen? Suosta nousi Suomi, käykö tie takaisin?

Vaientava valtio: puoli miljoonaa hiirulaista ja rehvakas Kyllönen

Euroopan tulevaisuusvisio ja nykykriisi

Puhdistus-elokuva on poliittinen kupla. Entä Sofi Oksanen?

Satu Mannisen Sydänfilmi – Lauri Ihalaisen yhteiskuntatakuu

Missä on kirjailijoiden Eurooppa

Seksin mediamarkkinat kirjallisuuden pääaiheena

Harry Bogomoloffin ja Joseph Leasen Hajonneet maailmat

“metsää ei saanut missään vaiheessa raivata” 

Kenelle kellot soivat – Katainen, Urpilainen, Sipilä, Niinistö?

Holhonta ampuu yli – laki viitekehyksistä eduskunnassa 8.5.2012

Missä ovat anton tsehovit (top-listani)

Pääministeri Mäntylä avaa Yaran ja Perän Kukkenheimin

Piristävä puhe eduskunnassa – tervetuloa tarinapolitiikka

Sivistävä Ruotsi ja moukkamainen Suomi – Nobelgaala ja Linnanjuhlat 

Onko Suomi hyvä ideaympäristö

Suomesta maailman kulttuurien keskus

Vasemmistoliitto,  ajatelkaa nyt vähän – arvot ja kulttuuri

Kohti älyllistä autonomiaa 

Hiljainen kansa kuulemaan äänestyksen tulos

Mitä Virosta oppisimme 

Mistä barbaarit tulevat?

On aika siirtyä kadulle (runo)

Te Kristuksen morsiamet – menkää ja kohdatkaa heidät

Koulutus vaalien kärkiaiheeksi, ehdottaa OAJ

Millainen opetusministeri Suomelle?

Maapallokulttuuri kutsuu Suomea

En voi, en voi, sanoi Frida Kahlo

Ihmisen itsetunto nostettava politiikan lähtökohdaksi

Mitä Linna ja Kivi sanoisivat tänään

Kevään vaaleista puuttuu syvähenkinen vaihtoehto

Häntä ihailen eniten (Coetzee)

Kirjallisuus ja politiikan litteä tajunta

Kirjallisuuden merkitys eilen, tänään, huomenna

Ilmastopolitiikan upea avaus – Espoon Leppävaara

”Unohtakaa yliopistot ja puolueet”

Miten sijoittaa sosiaalisesti, ekologisesti ja esteettisesti

Miten eduskunta keskustelee kulttuurista

Valtion herrat ja nykytaide

Tieteen vaikuttavuus – itseään ihmettelevä kulttuuri

Säveltäjä Kalevi Ahon neuvo (vaalilaki)

Ekonomistit, filosofit vai taiteilijat Suomea visioimaan?

Ahdistava (alue)hallinto

Tapiolan Kaupinkallio ja Espoon betonisaatio

Miehen tehtävä

Maailman oppositiohistoria ja kulttuurinen edistyminen

Sivistysliikkeen tarve

Piraatit – entä puolueiden näköalat?

Täysi-ikäisiksi, sokrateiksi, miksi kaikiksi

Laajalahti – valon meri

Kulttuurin alakulo

Yliopistokeskustelu lehdissä – kuuleeko eduskunta

Pysähtyminen poliittisena tekona

Kuuba kuvasto – mitä sieltä opimme

Miksi on kiehtovaa käydä New Yorkissa

Teatterikritiikki Baltic Circle ja Helsingin yliopiston taideaineet järjestivät 13.5.2008 Kiasmassa paneelin teatterikritiikistä. Mitä he sanoivat.

Köyhälistö ja Finlandia

Aletaan kirjailla (muuttuuko kirjailijuus) Oppia Hannu Raittilalta, ripaus Anja Snellmania, pyritään Kirjailijaliittoon.

Melkein kuva – talouspolitiikan uudesti syntymä

Eduskunta innovoi – erityisesti miehille ”…hyväily, kovakourainen tarttuminen, käden puristaminen tai reiden sisäpinnan puraisu ovat kehollisia merkkejä, jotka ovat mielekkäitä ja sallittuja vain tietyssä sosiaalisessa ympäristössä…”.

Temppeliaukio, Pantheon, Dionysos .illan aiheena kirkossa oli Finlandia-hymni, puhuttuna ja esitettynä.

Ironian päivä Maaliskuun viimeinen keskiviikko, ironian päivä. Eduskunta vetää punaisen viivan. Mitä jää viivan alle? Paitsi köyhyydessä vaikeroijat. Tasavallan henkinen johtajuus puhuu. Tänään on päivä, jolloin me, Eduskunta, menemme kuulemaan Aulis Sallisen oopperaa Punainen viiva.

Joutavuuksien jumala kotoutui Suomeen

Surrealismia politiikassa, taiteessa ja tieteessä Mielikuvitus – sitä tarvitaan politiikassa. Kenellä oli luovin mielikuvitus välikysymyskeskustelussa? Tommy Tabermannilla.

Kullervon kujilla keskisuomessa Ajattelen täällä asuvia arkirealistisia ihmisiä. Päivät he istuvat Siwan kassalla tai pyörittävät betonimyllyä. Illat pissittävät koiraa. Henkisenä antinaan vilkaisevat Keskisuomalaista.

Aika palaa – tilinpäätösrunot Valtion kertomus kertoo elämän tyhjenemisestä. – Tyhjeneminen on ennakoitu taiteessa. Taide tunnistaa tyhjän. Musta neliö.

Opettava tarina

Metsän arkkitehtuuri Temppelimäinen männikkö. Katedraalimainen koivikko. Kryptan kaltainen kuusikko. Joku vuosi sitten kävin Karnakin temppelissä Egyptissä.

Katajaisrunotkansalaisten oikeus olla ajattelematta

Kahdeksan surmanluotia – globalisaation ensiuhri Suomessa Surkeus, toiseus, avuttomuus, barbaarius oli helppo kohdistaa syrjäseuduille, maaseudulle, vähäväkisiin. Kansallisen taiteen huipulle on nostamalla nostettu teoksia, jotka todistavat toiseuden surkeutta. Rautatie. Punainen viiva. Putkinotko. Hurskas kurjuus. Kahdeksan surmanluotia. Esko Männikön valokuvat. Joutilaat-elokuva. – Alkuperäiskansat ja muut vähäväkiset maapallon eri kolkilla, on aika muotoilla toisenlainen maailma.

Syyskuun neljännentoista runot

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s